Lahko nam izrečejo celo do 500 evrov kazni

Avtocesta A1

Od 1. februarja dalje morajo imeti vsa osebna in kombinirana vozila ter motorna kolesa, ki se odpravljajo na avtocesto, vinjete z letnico 2020. Te so rumenozelene barve. Če te nimamo, nas lahko predstavniki Darsa oglobijo s 300 evri. Še več, 500 evrov kazni pa dobimo, če vinjete nimamo nameščene z njenim prvotnim lepilom ali če z nedovoljenim posegom spremenimo oz. zmanjšamo učinkovitost lepila.

Prodaja vinjet sicer iz leta v leto narašča. Dars je v lanski sezoni prodal za 195,15 milijona evrov vinjet, kar je bilo za skoraj 7 milijonov evrov več kot leto pred tem.

Ob tem spomnimo, kako je šlo doslej pri cenah vinjet

Od uvedbe vinjetnega sistema v času prve vlade Janeza Janše v letu 2008 so v času levih vlad pod vodstvom Boruta Pahorja, Mira Cerarja in Marjana Šarca cene vinjet poletele v nebo. Ceno letne vinjete za osebna vozila so iz začetnih 55 evrov dvignili na sedanjih 110 evrov!

Vinjetni sistem je uvedla prva vlada Janeza Janše, za uvedbo vinjetnega sistema, kar je začelo veljati 1. julija 2018, je skrbel takratni minister za promet Radovan Žerjav. Vlada je ob uvedbi vinjet sledila predvsem cilju, da se promet preusmeri na avtocestno omrežje, kar bo imelo vpliv na izboljšanje prometne varnosti v cestnem prometu ter zmanjševanje izpustov CO2 zaradi boljše pretočnosti čez cestninske postaje.

Pri uvedbi sistema je takratna vlada sledila t. i. švicarskemu modelu cestninjenja in je uvedla zgolj polletne in letne vinjete z nizko ceno. Za letno vinjeto je bilo takrat treba odšteti 55 evrov, za polletno vinjeto pa 35 evrov.

Kmalu po uvedbi vinjet v Sloveniji so se začele oglašati sosednje države in Evropska komisija, ki so pozivale k uvedbi vinjet za krajši čas, pri čemer je tedanji predsednik vlade Janez Janša tovrstne, kratkotrajne vinjete, tudi napovedal.

Nato so cene poletele v nebo

V času vlade Boruta Pahorja pa je tedanji minister za promet Patrick Vlačič dokaj kmalu po nastopu svojega mandata napovedal višje cene vinjet. Že 1. julija 2009 so bile uvedene mesečne in tedenske vinjete, pri čemer je mesečna vinjeta stala 30 evrov, tedenska pa 15 evrov. Letna vinjeta pa se je za voznike osebnih vozil v letu 2010 podražila kar na 95 evrov. Polletne vinjete so bile za osebna vozila ukinjene. Letna vinjeta za motorna kolesa je takrat stala 47,50 evrov, polletna 25 evrov, tedenska pa 7,50 evra.

Cene vinjet so ponovno narasle v letu 2016. Tako se je letna vinjeta za avtomobile, ki spadajo v razred 2A (vozila, ki so nad sprednjo osojo nižja od 1,3 metra), podražila od uvedbe kar za enkrat in je že stala 110 evrov, za vozila iz razreda 2B (vozila, ki so nad sprednjo osojo višja od 1,3 metra) pa je nalepka stala 220 evrov. Tedenska vinjeta je stala 15 oziroma 30 evrov, mesečna 30 oziroma 60 evrov. Svoje nalepke pa so imeli tudi motoristi. Tedensko vinjeto za 7,5 evra in polletno za 30 evrov.

Kako je pri severnih sosedih?

Primerjava s sosednjo Republiko Avstrijo, kjer imajo vozniki na voljo 2.220 kilometrov avtocestnega omrežja, pokaže, da je cena za leto 2018 za osebna vozila za desetdnevno vinjeto znašala 9 evrov, za dvomesečno 26,20 evra in letno 87,30 evra.

V Sloveniji, kjer imamo 617 km avtocest in hitrih cest, pa je za tedensko vinjeto treba odšteti 15 evrov, za mesečno 30 evrov, za letno pa kar 110 evrov.

Glede na število kilometrov cestnega omrežja in tudi glede na povprečno plačo v Sloveniji  in Avstriji je tako strošek slovenskega voznika za nakup vinjete v primerjavi z avstrijskim voznikom absolutno previsok.

M. P.